Foto: İlker AKGÜNGÖR Geçen hafta kapatılan ve eksiklerini gidermesinin ardından açılan Selah Tershanesi’nin sahibi Erkan Selah, “Ben her gece burayla yatıp burayla kalkıyorum. Tuzla’da çözüm ”eğitim“dir. Başka hiçbir çözümü de yoktur. ”Bize bir şey olmaz“ mantığını Tuzla’da yok etmemiz gerekiyor” dedi.9 Mayıs’ta kaynak işçisi İzzet Güder’in (23), 17 Mayıs’ta montaj işçisi Deniz Kaşıkeman’ın (31) yaşamlarını kaybettiği, bu olaylar sonrasında İstanbul Valiliği’nce kapatılan Selah Tershanesi’nin sahibi Erkan Selah, Tuzla’yı VATAN’a anlattı. 1982 yılından bu yana 55 gemi inşa edip, yurtdışına sattıklarını söyleyen Selah, Tuzla’da işçi kazalarının son bulması için tek çözüm yolunun eğitim olduğunu söyledi. “Bir işçimin değil yaşamını kaybetmesi parmağı kesildiğinde yaşadığım heyecanı ben size anlatamam” diyen ve 21 Mayıs’ta tershanesi kapatılan Selah’a hem tershanesindeki eksikleri hem de Tuzla gerçeğini sorduk.
Tershaneniz Nasıl Kapandı ?
Yaşanan iş kazalarının ardından kaza raporu çıkmadan, bilirkişi raporu gündeme gelmeden çıkan haberler kapanmamızda büyük etken oldu. Biz 1954 yılından bu yana sektörün içindeyiz ve 1982 yılından günümüze kadar da Tuzla’da faaliyet gösterdik. Bu zaman zarfında tershanemizde iki işçi hayatını maalesef kaybetti. Ancak biz bir armatöre ait, açık denizde tamir edilen gemide hayatını yitiren Güney Akarsu’nun da bizim işçimiz olduğunu basından öğrendik. Olayın ardından resmi ilgililerin olay yerine giderken Selah Tershanesi’nin içinden geçmesi nedeniyle bizde çalışmayan Akarsu’nun kaybı da bize mâl edildi.
Kapatma çare değil
Selah’ın kapatılma sürecini anlatır mısınız?
Tuzla’da içim yanarak söylüyorum işçi ölümlerinin artması ve son kazanın da bizim tershanemizde olması bence bizim kapatılmamızın en önemli nedeniydi. Belirlenen eksikleri biz denetlemenin yapıldığı gün gidermeye başladık ve iki gün içinde bütün eksiklerimizi giderdik. Bizim kapatılmamıza sadece GİSBİR değil, Limter-İş de karşı çıktı ve Tuzla’da tershanelerin kapatılarak işçi ölümlerinin önlenemeyeceğini söyledi. Bakanlık ve Valiliğin kapatırsak çare olur diye düşündüğünü de zannetmiyorum ancak maalesef bizim başımıza geldi.
Sadece 2008 yılında 11 işçi, 1985’ten bu yana 96 işçi Tuzla’da yaşamını kaybetti. Tuzla’da ölümler nasıl son bulur?
Tuzla’da çözüm “eğitim” dir. Başka hiçbir çözümü de yoktur. “Bize bir şey olmaz” mantığını Tuzla’da yok etmemiz gerekiyor. Daha önce tershanede çalışmış ama tershanemize gelen taşeron işçiyi geldiği ilk gün çalıştırmıyor, bölümünde sabahtan akşama kadar bir gün boyunca eğitim veriyoruz. 2007 yılında 359 işçimize dörder saat eğitim verdik. 2008 yılında 90’ı kadrolu 439’u taşeron olmak üzere toplam 529 işçiye gruplar halinde bin 54 saat iş eğitim dersleri verildi. Gerçekten elimizden geleni yapmaya çalışıyoruz.
Yan sanayiyle 4 milyar doları bulduk, artık proje satıyoruz
Tuzla’nın bugünkü iş potansiyeli nedir?
Biz Selah olarak yılda ortalama 2.5 gemi inşa ediyoruz ve bugün Tuzla’da yılda 200 gemi inşa ediliyor. Gemi inşa projesi bile satıyoruz artık. Yılda yan sanayiyle birlikte 4 milyar dolarlık bir sektördür Tuzla ve dünya markasıdır. Tuzla’da gerçekten tershaneleri kapatarak ölümlerin önüne geçilemez. Orta boya kadar gemilerde dünyada 4’üncü, Avrupa’da 1’inci sıradayız. Süper yat yapımında dünya 3’üncüsüyüz ve biri, ikiyi zorluyoruz.
Gündem - 28.05.2008 Çarşamba - 05:00
http://www9.gazetevatan.com/haberdetay.asp?Newsid=180833&Categoryid=1
24 Aralık 2008 Çarşamba
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder